انجمن علمی مدیریت بازرگانی دانشگاه بجنورد

مدیریت نوعی هنر است و هنر یعنی خلاقیت و خلاقیت اساس پیشرفت است

انجمن علمی مدیریت بازرگانی دانشگاه بجنورد

مدیریت نوعی هنر است و هنر یعنی خلاقیت و خلاقیت اساس پیشرفت است

انجمن علمی مدیریت بازرگانی دانشگاه بجنورد
دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

جایزه مالکوم بالدریج

پنجشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۱۶ ق.ظ

جایزه کیفیت مالکوم بالدریج یکی از جوایز کیفیت معتبر در جهان همانند جایزه بنیاد کیفیت اروپا (E.F.Q.M) است. بالدریج یک مسابقه سالانه شبیه جایزه دمینگ برای قدردانی از شرکتهای آمریکایی است که در کیفیت و مدیریت کیفیت به موفقیتهایی نایل آمده باشند. اهدافاینجایزه عبارتند از:

ارتقای آگاهیاز کیفیت بهعنوانیکعنصر مهمافزایشدر رقابت

فهمنیازمندیهایی اجرایی عالی

سهیم شدن در اطلاعات

اینجایزه، سهگروهواجد شرایطرا در بر دارد: شرکتهای ساخت و تولید، شرکتهایخدمات و سازمانهای تجاری کوچک. جایزه بالدریج یک نشان شیشهای با ارتفاع14 اینچ بوده که تاکنون به شرکتهای زیر اهدا گردیده است: سال1988: شرکتموتورولا، سال1989: شرکتمیلیکن، سال 1990: شرکتموتور کادیلاک، سال 1991: شرکت صنایع مارلو، سال 1992: شرکت AT&T، سال 1993: شرکتلاستیکایمز، سال 1996: ارتباطات مشتری شرکت AT&T، سال 1995: صنایعآرمسترانگ.

2- معیارهایجایزهبالدریج

کمیته انتخابکنندگان جایزه کیفیت آمریکا، توجه خود را بر هفت زیرمجموعه و معیار معطوف میسازد:

رهبری

طرحریزی استراتژیک

مشتریمداری و بازارمداری

جریان و تحلیل اطلاعات

مدیریت منابع انسانی

مدیریت فرایند

نتایج کسب و کار سازمان

3- اهداف جایزه مالکوم بالدریج

اهداف رسمی جایزه بالدریج عبارتند از:

ترویج و توسعه آگاهی از کیفیت به عنوان عنصری مهم در رقابت

گسترش مشارکت در اطلاعات و راهبردهای موفقیتآمیز کیفی و تسهیم دستاوردهای اجرایی

در این میان عوامل اصلی که اهداف فوق را در قالب نظام جایزه شکل میدهد، دو دستهاند:

آمادگی شرکتها برای اقتصاد به شدت رقابتی در سطح جهانی

ایجاد ابزاری قدرتمند جهت خودارزیابی و اندازهگیری عملکرد و نتایج حاصله جهت طرح برای اقدامات بهبود

جایزه بالدریج، سعی دارد با تعمیق فرایند شناخت در داخل و بیرون سازمان، نسبت به شناسایی الگوهای موفق (Role-mode) و نیز با ترغیب سازمانها به آموختن و بهبود عملکرد در خلال فرایند فوق، به اهداف خود دست یابد. در حال حاضر نظام ارزیابی و رویکردهای جایزه بالدریج به عنوان کلید مدیریتی مهم در راه موفقیت برای شرکتها در سطح جهان تلقی می شود.

4- ارزشهای بنیادین جایزه مالکوم بالدریج

معیارهای کیفیت بر اساس نظر مشتری: کلیه مشخصههای کالاها و خدمات که برای مشتری ارزش محسوب می شوند و منجر به رضایت مشتری میشوند باید در نظام مدیریت کیفیت سازمان مورد توجه قرار گیرند.

رهبری: مدیریت ارشد سازمان باید جهتگیری سازمان را مشخص و ارزشهای سازمان را به گونهای روشن و شفاف بیان کند. همچنین طرحها، نظامها، ساختارها و روشهای دستیابی به موقعیت برتر کیفیتی را توسعه دهد و در زمینه ایجاد و حفظ فرهنگ کیفیت در سازمان بکوشد.

تعهد به کیفیت در بلندمدت: دستیابی به موقعیت برتر در بازار و در زمینه کیفیت در صورتی میسر است که سازمان مایل به دادن تعهد و ایجاد تعهد در سازمان نسبت به مشتریان، کارکنان، سهامداران، تأمینکنندگان و جامعه باشد.

بهبود مستمر: دستیابی به بالاترین سطح کارایی، مستلزم اجرای موفق روشهای بهبود مستمر در سازمان است.

توسعه نیروی انسانی و مشارکت کارکنان در بهبود کارایی عملیات: سازمانها باید به دنبال راههایی برای درگیر کردن کارکنان در امر بهبود عملکرد سازمان و رضایت مشتریان باشند چرا که دستیابی به آرمانهای عملکرد سازمان، مستلزم بهرهگیری از نیروهای کارآزموده و متعهد است.

کیفیت طراحی و اقدامات پیشگیرانه: توجه به کیفیت در مرحله طراحی و پیشگیری از مسایل کیفیتی، بسیار کم هزینهتر از اقدامات اصلاحی در مراحل نهایی فرایند تولید و عرضه محصولات است.

مدیریت بر اساس واقعیت: مدیریت سازمان و تصمیمگیری در سازمان باید بر اساس دادههای حقیقی و اطلاعات دریافتی از مشتریان، بازار، کارایی کالاها و خدمات، عملیات، تأمینکنندگان و کارکنان باشد.

 توسعه همکاریهای داخلی و خارجی: همکاری های داخلی و خارجی جهت منافع متقابل واحدها و سازمانها باید برقرار شود.

مسئولیت پذیرش شرکت (سازمان) در قبال عموم: علاوه بر دستیابی به موقعیت برتر در حوزه کاری سازمان، باید به مسئولیتهای ملی و عمومی خود توجه داشته و اقدامات لازم را در زمینههایی چون حفظ اخلاقیات کاری، حفظ سلامت عمومی، ایمنی و محیط زیست و انتقال تجربیات موفق خود به جامعه تجاری مربوطه اجرا کند.

عکسالعمل سریع: در بازار رقابتی کنونی میل فزایندهای به کوتاه کردن سیکل عرضه کالا و خدمات به مشتری و پاسخ سریعتر به تقاضاهای مشتریان وجود دارد. بهبود در زمان پاسخ به مشتریان در عملیات و خدمات پشتیبانی منجر به کیفیت و بهرهوری میشود.

5- نحوه امتیازدهی در جایزه بالدریج

 ‌  امتیازدهندگان معیارهای بالدریج پس از مشاهده سازمان با توجه به موارد زیر اقدام به امتیازدهی می کنند. چگونگیبرآورده کردن نیازها و محلردیابی آن بایستی مشخص باشد. برای امتیازدهی یک مورد، امتیازدهنده ابتدا بهترین دامنهامتیازی را که با آنمورد هماهنگی دارد، انتخاب میکند (مثلاً60-50). اینتصمیم گیری نیاز به توافق کلی ندارد. امتیاز واقعی در داخل دامنه تعیین شده، به قضاوت امتیازدهنده در ارتباط با آنمورد بستگی دارد.

توجه: معیارها بهدو قسمت شیوه و نتایج تقسیم شدهاند که در قسمت موارد شیوهها، امتیاز 50% بیان می کند که شیوه مورد نظر اهداف اولیه این مورد را پوشش می دهد. امتیازات بالاتر بلوغ، تکامل و دستیابی بالاتر را بیان می کنند. در قسمت نتایج، امتیاز 50% یک روند بهبود مشخصی را در رابطه با آن مورد بیان می دارد. امتیازات بالاتر بهبود بیشتری را در مورد عملکرد مشخص می سازد.

6- اجرای جایزه ملی کیفیت بالدریج

اجرای این جایزه توسط انجمن کیفیت آمریکا صورت می پذیرد. مرور امتیازدهی و قضاوت برای تقاضاها شامل مشاهدهسازمان، توسط صدها سازمان داوطلب از شرکتهای آمریکایی ، دانشگاهها، دولت، مشاورانو سایر سازمانها انجاممیپذیرد. این داوطلبان نقش کلیدیی بسیار مؤثری دارند. هیأتناظران، سازمانرا با سؤالاتی درمورد فرایند مورد بررسی قرار می دهند تا از انجام فرایندهای مناسب و ایجاد بهبود مستمر، اطمینان حاصل کنند اما ناظران در قضاوت و ارزیابی واقعی متقاضیان مشارکت ندارند. هیأت ممتحنین از 200 نفر بر اساس تخصص و تجربه آنها تشکیل می شود.

فرایند اینجایزه دارای چندین مرحله است که اولین مرحله، بهبود سالانه معیار، راهنماها و فرایند کلی جایزهاست. مرحلهبعدی تکمیل فرم تعیین شایستگی توسط شرکت متقاضی است که شرکت متقاضی بایستی شایستگی خود را به اثبات رساند. سپسهر متقاضی فرم تقاضا را تکمیل می کند. در ادامه هرمتقاضی در چهار مرحله، مورد بازبینی قرار می گیرد:

مرور توسط حداقل5 نفر از اعضایهیأت ممتحنین

بازبینیو بررسیبهصورتاجماع و ارزیابی متقاضی با توجه به یافتههای مرحله

بازدید محل سازمان(کارخانه) برایمرور امتیازدهیدر مرحله دوم

بازنگریقضاوتانجامشده و ارایه توصیهها

منبع:سایت راهکارمدیریت

نویسنده :مهین بابکی

موافقین ۵ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی