انجمن علمی مدیریت بازرگانی دانشگاه بجنورد

مدیریت نوعی هنر است و هنر یعنی خلاقیت و خلاقیت اساس پیشرفت است

انجمن علمی مدیریت بازرگانی دانشگاه بجنورد

مدیریت نوعی هنر است و هنر یعنی خلاقیت و خلاقیت اساس پیشرفت است

انجمن علمی مدیریت بازرگانی دانشگاه بجنورد
دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

۲۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

تئوری مدیریت از دیدگاه حضرت علی علیه السلام    
فائزه عظیم زاده اردبیلی

چکیده: با توجه به اهمیت و جایگاه مدیریت در نظامها و سازمانهای بین المللی و ترویج مدیریت نوین بر آن شدیم تا با تبیین دیدگاههای ارزشمند امام علی علیه السلام به عنوان مدیری مدبر و کارآمد در تشکیل نخستین حکومت اسلامی - شیعی گامی هرچند کوتاه در احیای این تفکر شیعی برداریم; چرا که امروزه جزئیات این مبانی دینی به عنوان یک نظریه جدید علمی و کاربردی با موفقیت قابل اجرا است . مقاله حاضر با بررسی بیش از 65 منبع دارای دو بخش عمده است: بخش اول به تبیین مبانی علم مدیریت، معرفی مکاتب و ارائه نظریه های کلاسیک و نئوکلاسیک و نوین پرداخته است که می تواند زمینه تطبیق این نظریه را با افکار و آرای امیرالمؤمنین علیه السلام مهیا کند . بخش دوم نیز به تبیین تئوری و مبانی اعتقادی حضرت امیر علیه السلام در مدیریت و عناصر و ارکان آن - سازماندهی، برنامه ریزی، کنترل، نظارت، هماهنگی - شایسته سالاری و ویژگیهای مدیران موفق به بررسی اقسام سوء مدیریت و معضلات نظام مدیریتی می پردازد . ذکر نمونه های موفق، نقش مناسبات انسانی، و از همه مهمتر مدیریت عشق و خصوصیات این مدیریت از دیگر موضوعات مطرح شده در این مقاله است .

برای دانلود مقاله کلیک کنید  

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۹:۵۲


از «فورد» میلیاردر معروف آمریکایی و صاحب یکی از بزرگترین کارخانه های سازنده انواع اتومبیل در آمریکا پرسیدند: اگر شما فردا صبح از خواب بیدار شوید و ببینید تمام ثروت خود را از دست داده اید و دیگر چیزی در بساط ندارید، چه می کنید؟  فورد پاسخ داد: «دوباره یکی از نیازهای اصلی مردم را شناسایی می کنم و با کار و کوشش، آن خدمت را با کیفیت و ارزان به مردم ارائه می دهم و مطمئن باشید بعد از پنج سال دوباره فورد امروز خواهم بود.»  

۲ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۹:۱۱

۱ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۹:۰۶

Enthusiast Angels

فرشتگان مشتاق

این گروه از فرشتگان(یاری‌رسانان) از همتایان کارآفرین خود کمتر حرفه‌ای هستند. از آنجایی که این سرمایه‌گذاران سال‌های آخر کار خود را سپری می‌کنند، بیشتر به عنوان سرگرمی در مؤسسات سرمایه‌گذاری می‌کنند. آنها مایلند که مبالغ کمتری از همتایان سرمایه‌گذار خود (حدود 100.000 دلار) در تعدادی شرکت سرمایه‌گذاری کنند. آنها با سرمایه‌هایشان فعالانه در کسب و کار مشارکت نمی‌کنند.

Entrepreneur

کارآفرین 

کسی که خطر مالی شروع، اجرا و مدیریت یک کسب و کار یا وظیفه خاصی را بعهده می‌گیرد. یک کارآفرین کسی است که مخاطرات کسب و کار را بعهده می گیرد، نظم می بخشد و اداره می کند، بعضی اوقات همان مدیر اجرایی یا مالک بنگاه است

Entrepreneurial Angels

فرشتگان کارآفرینانه

فعال‌ترین فرشتگان ، فرشتگان کارآفرینانه هستند. آنها مبالغ هنگفتی (معمولا 200.000 تا 500.000 دلار) سرمایه‌گذاری می‌کنند. آنها خود مایل بوده‌اند که کارآفرینان موفقی شوند و از این رو در جستجوی روش‌هایی برای تنوع بخشیدن به سهام اوراق بهادارشان یا گسترش شغل فعلی خود هستند تا این که جویای یک شغل تازه باشند.

۱ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۹:۰۱
 بسمه تعالی

با توجه به شرایط موجود و نیاز مبرم کشور به مساله ی اشتغال زایی و کارآفرینی ، به عنوان یکی از مهم ترین حلقه های پیشرفت و توسعه کشور ، انجمن علمی مدیریت در نظر دارد در راستای تبیین این مهم همایش دانشجویی با عنوان " دانشجوی امروز ، کارآفرین فردا " را در تاریخ 4 خرداد ماه 1394 از ساعت9:30 الی 15:30در محل سالن اجتماعات دانشگاه دولتی بجنورد برگزار نماید .


محور های همایش :

1. سخنرانی مدیران و اساتید و کارافرینان برتر استان:

سخنرانان و مدعوین:

1.دکتر محقر : ریاست محترم دانشگاه بجنورد

2.دکترربانی : ریاست محترم کانون کارافرینان استان خراسان شمالی

3.دکتر پیله ور : ریاست محترم پارک علم و فناوری

4.دکتر شیخ زاده : ریاست محترم شورای پژوهش دانشگاه بجنورد و عضو هیئت علمی گروه مدریت بازرگانی

5. و سخنرانی مدیران و کارافرینان برتر استان

2. نمایشگاه کارآفرینی :

نمایشگاه محصولات و دستاورد های کارآفرینان در حوزه شروع کسب و کارهای جدید ونوآور

3.کارگاه آموزشی کارآفرینی :

برگزاری دوره های آموزشی کارآفرینی با بهره گیری از اساتید مجرب و متخصص دانشگاه و خارج از دانشگاه

4.مسابقه کارآفرینی (ایده های برترکارآفرینی) :

1.ایده ها و طرح های ارسالی در کمیته داوران همایش مورد بررسی قرار می گیرد، اعضای این کمیته عبارتند از:

دکتر ربانی نماینده کانون کارآفرینی، دکتر شیخ زاده و دکتر جاجرمی نمایندگان دانشگاه بجنورد و همچنین یک نفر از کارآفرینان برتر کشوری. لازم به ذکر است: معیار سنجش ایده ها میزان عملیاتی بودن طرح های ارسالی می باشد.

2. اهدا جوایز به طرح ها و ایده های برگزیده و معرفی به کانون کارآفرینان و اداره کار وتعاون استان جهت حمایت های مالی لازم برای عملی ساختن طرح های برگزیده دانشجویان گرامی.

از دانشجویان علاقه مند به شرکت در مسابقه "ایده های برتر کارآفرینی" تقاضا می شود طرح های خود را حداکثر تا تاریخ 29 اردیبهشت ماه به رایانامه انجمن علمیub.modir@gmail.com  ارسال نمایند.


۵ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۲۳ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۹:۰۸

کسب و کارهای امروزی شرایط رقابتی بسیار پیچیده ای را تجربه می کنند. این شرایط سبب شده است که شرکتها در هر کسب و کاری که هستند به دنبال راهکارهای نوین و مبتکرانه برای استفاده از فرصتهای نادیده شده توسط رقبا و ایجاد مزیت رقابتی پایدار بمنظور افزایش سود باشند. برای رسیدن به این هدف سازمان ها ناگزیرند تا از استراتژیها، ابزارها و سیستمهای نوین در حوزه مدیریت کسب و کار استفاده نمایند.
طبق گزارش سالانه شرکت BAIN & COMPANY درباره‌ ابزارهای برتر مدیریتی، در سال ۲۰۱۳ برای چندمین سال پیاپی “مدیریت ارتباط با مشتری” یا CRM همچنان به عنوان محبوب‌ترین و برترین ابزار مدیریتی برگزیده شده است. طبق تحقیقات شرکت Microsoft نرخ بازگشت سرمایه در پیاده سازی سیستم CRM حدود ۲۴۳ درصد می باشد.
از آنجائیکه سیستم CRM سابقه زیادی در ایران ندارد، این امکان وجود دارد که برخی از جنبه های آن برای مدیران ارشد سازمانها شفاف نبوده و کاربردهای وسیع آن شناخته شده نباشد.
کتاب پیش رو حاصل سالها تجربه و فعالیت نویسنده در حوزه مدیریت ارتباط با مشتری است. در این کتاب سعی شده است که کلیات سیستم مدیریت ارتباط با مشتری و نیز کاربردهای آن در حوزه های مختلف مدیریت کسب و کار تا حدود زیادی معرفی گردد.

info دانلود کتاب مدیریت رابطه با مشتری دانلود کتاب با حجم ۱٫۳ مگابایت

۱ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۰:۰۵

در ادامه معرفی اصطلاحات بازرگانی این بار قسمت سوم از اصطلاحات بازرگانی را برای شما عزیزان قرار دادیم . امیدواریم برایتون مفید واقع بشه


                                             اصطلاحات بازرگانی


اظهارنامه کالا

اظهاری است که بر روی برگی که گمرک تعیین کرده تنظیم می شود. در این اظهارنامه اشخاص ذینفع روش گمرکی را که باید در مورد کالا اجرا شود ذکر می کنند و مشخصاتی را که از نظر گمرک برای اجرای ان روش لازم است، قید می کنند.


اظهارنامه ورود یا خروج

عبارت است از هر نوع اظهارنامه ای که توسط شخص مسئول وسیله حمل و نقل یا نماینده او باید هنگام ورود یا خروج وسیله حمل ونقل به مقامات گمرکی ارائه شود و حاوی مشخصات لازم در ارتباط با وسیله حمل و نقل, مسیر سفر, بار, کالاهای توشه ای و ملزومات, کارکنان و مسافرین است.


اظهارنامه گمرکی

هر اظهار یا اقدامی که راجع به اطلاعات خاص مورد نیاز گمرک به هر شکل که توسط گمرک توصیه شده یا مورد قبول واقع شود.


اظهارنامه مبدا

عبارت است از یک شرح مقتضی در رابطه با مبدا کالاهای ساخته شده که در موقع صدور آنها توسط سازنده, تولید کننده, تهیه کننده, صادر کننده یا هر شخص صلاحیت دار دیگری در فاکتور تجاری یا هر سند دیگری که مربوط به کالاها باشد، ذکر می شود.

                        


۱ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۶:۵۵

IMG19455983
بابانوئل کیست؟ بابانوئل چطور توانسته طی سالیان سال برند خود را چنین قدرتمند و مشتریان خود را چنین وفادار حفظ کند؟ بابانوئل چه حقه و استراتژی بازاریابی اخذ کرده که میتواند همه را مجذوب خود کند؟ کودکان را وادار کند برایش نامه بنویسند و روز کریسمس با هزار امید شب را بخوابند تا کادوی خود را بگیرند؟
بابانوئل یک نماد فرهنگی است. شخصی که غالبا پیرمرد تنومند با ریش سفید و لباسی به رنگ قرمز با یک کیسه قرمز بزرگ بر شانه اش سوار بر کالسکه ای که گوزن های پرنده آنرا میرانند شب کریسمس از دودکش خانه بچه هایی که برایش نامه نوشته اند برایشان کادو هایی که خواسته بودند را زیر درخت کریسمس قرار میدهند.
این نماد سالیان سال هست که به صورت یک تصویر قدرتمند در ذهن بچه ها باقی مانده است. اما آیا میدانید بابانوئل چه استراتژی برای برند سازی اش دارد؟ کارآفرین های جوان چه درس کسب و کار ی میتوانند از بابانوئل یاد بگیرند ؟
۱ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۲۰ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۹:۵۸

توصیه هایی از برترین کارآفرینان موفق، برای شروع کسب و کارتان


(9)

  آرزو می کردم میدانستم چقدر همه چیز میتواند غیرقابل پیش بینی باشد. قبل از شروع کسب و کارم مطالعات زیادی داشتم و اتفاق های غیر منتظره را در حد امکان پیش بینی کردم اما هیچ وقت پیش بینی نکردم با چه شدتی اتفاق خواهند افتاد! , شما واقعا نیاز دارید تمرین کنید چگونه هرروز با وقایعی که تاحالا پیش بینی نکرده بودید, رو در رو شوید. __اسکات فاینآت

  قبل از ورود به دنیای تجارت کاش اهمیت داشتن “تابلوی مشورت” را میدانستم. داشتن یک مربی یک چیز است , مشورت کردن با آدم هایی گوناگونی که نتها در کار مربوط به خودشان متخصصند بلکه یک مشوّق برای موفقیت شما نیز هستند چیز دیگری است.__کلی ال. پسِی

۲ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۶:۵۵

۰ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۱:۰۰

۷ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۱۸ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۰:۲۰

66893_Page_22
هفته گذشته شورای پول و اعتبار سرانجام نرخ سود را به تصویب رساند و پرونده گمانه‌زنی در مورد این مولفه مهم اقتصادی را بست. اما آنچه طی هفته‌های گذشته ذهن فعالان اقتصادی را به خود مشغول ساخت به موضوع تعیین نرخ سود سپرده‌های بانکی مربوط بود. درنهایت نیز با تعیین نرخ‌ها پرونده این گفت‌وگوها بسته شد ولی لازم است پس از فروکش کردن التهاب‌های مروبط به تعیین نرخ سود به چند موضوع اشاره کنیم. اول: مشکل بزرگ ما طی تمام سال‌های گذشته نقدینگی سرگردان بوده است.البته که همین نقدینگی سرگردان همچنان در بانک‌ها مانده و کمتر از طرف اشخاص به سمت تولید هدایت شده است. هرچند که معنای سپرده‌گذاری در بانک‌ها این است که فرد اقدام به سرمایه‌گذاری نمی‌کند ولی بانک به نیابت از او با سپرده‌های مردمی اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند.تنها یک «اما»ی بزرگ وجود دارد. حداقل گلایه‌های تولیدکنندگان نشان می‌دهد که طی ۱۰سال گذشته روند پرداخت تسهیلات به تولید به‌شدت آهسته شده یا اینکه پرداخت‌هایی که صورت‌گرفته واقعا صرف تولید نشده است. بنابراین تسهیلات بانکی به جای تبدیل شدن به ابزاری برای تولید باز هم صرف فعالیت‌های واسطه‌گری شده است. البته ما هم تایید می‌کنیم که دولت در برنامه‌ریزی‌های مالی خود برای مهار نقدینگی موفق بوده و ترمز رشد شتابان آن را حداقل تا حدودی کشیده است. نماگرهای اقتصادی هم این ادعا را تایید می‌کند. برآوردهای رسمی آخرین رقم نقدینگی کشور را ۶۸۳هزار میلیارد تومان اعلام کرده است. به ادامه مطلب مراجعه کنید .
۰ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۱۸ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۹:۵۳


          نویسنده : حمید وثیق زاده   

در دنیای امروزی کارمندان به عنوان مهم‌ترین منابع سازمانی شناخته می‌شوند. استخدام کارکنانی توانا و اثربخش می‌تواند نقش قابل ملاحظه‌ای در افزایش سودآوری سازمان داشته باشد. بسیاری از سازمان‌های امروزی به دنبال تقویت مدیریت منابع سازمانی هستند که چیزی جز مدیریت فرآیندهای استخدام، پرورش و توسعه منابع سازمانی نمی‌باشد.
آنچه از شواهد و مدارک بر می‌آید، سازمان‌ها به دنبال تغییرات مداوم در سیاست‌های خود در جهت توسعه و پیشبرد نیروی‌کار می‌باشند، امروزه یک واحد سازمانی مستقل در سازمان‌ها برای بررسی مسائل مربوط به نیروی انسانی در سازمان‌ها بنا نهاده شده‌است. با وجود اینکه مدیریت منابع انسانی به عنوان یک موضوع جدید به مباحث و دروس مدیریتی اضافه گردیده است، اما در واقع مدیریت منابع انسانی از زمانی که بشر راهی سازمان‌یافته برای زندگی پیدا کرد مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است. این نوع مدیریت رو می‌تواند در عصر باستان هم مشاهده کرد زمانی که تنها "بهترین" سربازها در ارتش استخدام می‌شدند، یا اینکه همیشه در تصدی شغل‌ها، اولویت با "بهترین" افراد بوده‌است، با وجودی که راه و روش‌ها کمی تغییر پیدا کرده‌اند اما اصول اخلاقی در واقع همان‌ها هستند. در زیر بیشتر به تاریخچه منابع انسانی می‌پردازیم.

۰ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۱۸ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۹:۴۳


قصه فراز و فرودهای آقای هوندا


سوئیچیروهوندا در ابتدا به عنوان مکانیک در یک تعمیرگاه کارمی کرد.او در آنجاموتور خودروها را تنظیم و آنها را برای مسابقات آماده می کرد. هوندا باتجربه ای که در تعمیرگاه کسب کرد و اطلاعاتی که  از اجزای فنی موتورهایاتومبیل به دست آورد سال1937 با پشتیبانی مالی یکی از آشنایان شرکت توکای سیکی را برای تولید حلقه های پیستون تاسیس کرد.
آقای هوندا

مثل هر کسب و کار نوپایی شرکت تازه تاسیس هوندا هم افت و خیزهای زیادی را در ابتدای کارش تجربه کرد .شکستهای متعددی برای توکای سیکی پیش آمد اما پس از شکستهای اولیه این شرکت موفق شد قراردادی را برای تامین رینگ های پیستون شرکت تویوتا به دست آورد البته این قرارداد ارزشمند هم نوار شکستهای آقای هوندا را پاره نکرد چون شرکت او به دلیل کیفیت بد محصولات فرصتی را که پیش آمده بود از دست داد.

۳ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۱۷ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۰:۳۱

۰ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۱۳ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۱:۵۶