انجمن علمی مدیریت بازرگانی دانشگاه بجنورد

مدیریت نوعی هنر است و هنر یعنی خلاقیت و خلاقیت اساس پیشرفت است

انجمن علمی مدیریت بازرگانی دانشگاه بجنورد

مدیریت نوعی هنر است و هنر یعنی خلاقیت و خلاقیت اساس پیشرفت است

انجمن علمی مدیریت بازرگانی دانشگاه بجنورد
دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

تبلیغات

Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

۲۲ مطلب در بهمن ۱۳۹۳ ثبت شده است


حدود 30 سال از پیوستن چهار شبکه بنیانگذار اینترنت به یکدیگر سپری شده است. در طی این سالها بشر پیشرفتهای فراوانی کرده است که شاید حتی خود تصور چنین سرعت پیشرفتی را نداشت. فناوریهای جدید مانند وب نیز استفاده از اینترنت را به مراتب راحتتر کرده است، اما انسان برای راحتی بیشتر هرگز از پا ننشسته است و قدم در ایجاد فناوریهای نو نهاده است. تجارت الکترونیک یکی از این فناوریها است که در پشت نام به ظاهر سادهاش، مفهومی فراتر از آنچه در اذهان ماست پنهان شده است. آنچه در این مقاله آمده است شامل مباحثی از مبانی تجارت الکترونیک میباشد: شرح مختصری از تاریخچه تجارت الکترونیک، چگونگی آن در دوران قبل و بعد از به وجود آمدن اینترنت، ذکر برخی پروژههای موفق یا شکستخورده و دلیل پیروزی یا ضعف آنها، توضیح بعضی مدلهای تجارت الکترونیک و مزایای استفاده از آن.

1-تجارت الکترونیک چیست؟

اولین قدم در بررسی یک موضوع داشتن تعریفی مناسب از آن میباشد. با توجه به جوان بودن رشته فناوری اطلاعات و علیالخصوص تجارت الکترونیک هنوز تعریف دقیق و جامعی برای آن مشخص نشده است و در حال حاضر هر کس از دیدگاه خود به مساله روی آورده است. ابتدا با برخی مفاهیم و تعاریف از دیدگاه پروفسور توربان آشنا می شویم. «تجارت الکترونیک عبارت است از خرید و فروش کالا، خدمات و اطلاعات از طریق شبکههای ارتباطی».

این تعریف از چهار دیدگاه قابل بررسی است:

از دیدگاه ارتباطات: تجارت الکترونیک رساندن کالا، خدمات، اطلاعات و یا پرداخت پول از طریق شبکههای کامپیوتری و یا هر وسیله الکترونیکی دیگر است.

۰ نظر موافقین ۶ مخالفین ۰ ۳۰ بهمن ۹۳ ، ۱۶:۵۳

۱۳ ترفند افراد موفق برای ۱۰ دقیقه پایانی روز کاری

شاید شما از آن دسته افرادی باشید که ۱۰ دقیقه آخر روزکاریشان، صرف تماشای عقربه های ساعت و شمردن ثانیه ها می شود، و یا از آن گروه افرادی هستید که تا لحظه آخر خود را مشغول کرده و سپس وسایلشان را بر می دارند و بدون خداحافظی محل کار را ترک می کنند.

 

اگر هر کدام از این دو سناریو برایتان آشناست وقت آن رسیده که درمورد پایان روز کاری خود تجدید نظر کنید.

 

به گفته میشل کر، سخنران بین المللی در زمینه کسب و کار و نویسنده سایت humoratwork، «نحوه اتمام روز کاری بسیار مهم است، و می تواند خلق و خوی شما برای ادامه روز را تعیین کند، بر روابط شخصی، میزان خوشحالی و کیفیت خواب تان تاثیر بگذارد، و شما را برای روز بعدتان آماده سازد

 

لین تیلور، کارشناس در زمینه فضاهای کاری و نویسنده کتاب «اهلی کردن رییس ستمگر» می گوید: «بیشتر افراد موفق یک برنامه روزانه دارند که طبق آن، به کارهایی رسیدگی می کنند که منجر به کاهش تمرکزشان در صبح روز بعد می شود

برای آشنایی با عادات این افراد در ۱۰ دقیقه پایان روز کاری اینجا کلیک کنید

۰ نظر موافقین ۵ مخالفین ۰ ۳۰ بهمن ۹۳ ، ۱۵:۴۴

 در این نوشته کوتاه، هفت نکته بازاریابی کم خرج ولی بسیار موثر برای کمک به کسب و کارهای کوچک جهت یافتن مشتریان و افزایش  فروش محصولات و خدمات به آنان گردآوری شده است.

۱. مانند شرکت های بزرگ تبلیغات نکنید:

هدف شرکت ها و سازمانهای بزرگ از انجام تبلیغات، اشاعه نام تجاری، و ایجاد شناخت، برای آینده است. اما کسب و کارهای کوچک، توان مالی انجام تبلیغات وسیع را ندارند.

در عوض، تبلیغاتتان را طوری طراحی کنید که فروش در زمان حال اثر بگذارد. یک روش برای اینکار، آنست که همواره در تبلیغات خود، پیشنهادهای تجاری به نفع مشتریانتان ارائه کنید. این یک راه مناسب برای جلب نظر مشتریان بالقوه است.

۲ نظر موافقین ۵ مخالفین ۰ ۲۹ بهمن ۹۳ ، ۲۰:۱۸

یک بازاریاب خوب برای جلب مشتری از فنون مختلفی استفاده می کند اما تمامی کارها در یک جامعه معین صورت می پذیرد که دانستن قوانین آن جامعه میتواند به هرچه کاراتر و موثرتر فعالیت وی منجر شود . پس شما دانشجویان و افراد علاقمند میتونید قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور که درسال 92 تالیف شده رو در قالب فایل PDF از طریق لینک زیر دانلود دانلود کنید . 


       

۰ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۲۷ بهمن ۹۳ ، ۱۶:۳۹

ابزار‌های موفقیت مدیران: هوش همراه با روابط اجتماعی قوی

در گذشته، افراد باهوش به‌رغم نداشتن مهارت‌های اجتماعی، به عالی‌ترین رتبه در شرکت‌ها می‌رسیدند اما امروزه صرف هوشمندی کافی نیست و تضمینی برای دستیابی به مراتب درخشان در دنیای کسب‌وکار نیست. لازمه مدیریت، داشتن مهارت‌های اجتماعی است. در حقیقت برای کسب موفقیت، داشتن مهارت‌های اجتماعی و هوش به یک میزان حائز اهمیت هستند.

۰ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۷ بهمن ۹۳ ، ۱۶:۰۴

در ادامه معرفی اصطلاحات بازرگانی این بار به معرفی سه مورد دیگر پرداختیم که عبارتند از : 

اسناد حمل

بارنامه به منزله سند قرارداد حمل, رسید دریافت کالا و سند مالکیت آن است و همچنین سندی است که زمان ادعای خسارت از سمت بیمه می تواند به عنوان پشتوانه مورد استفاده واقع شود.

جزئیات مندرج در بارنامه باید شامل موارد زیر باشد:

شرح کالا – علائم و یا شماره های تجاری – نام کشتی حامل – ذکر عبارتی که حاکی از وجود کالا در کشتی باشد – بنادر بارگیری و تخلیه – نام حمل کننده کالا – نام گیرنده کالا – نام و نشانی شخصی که ورود اجناس به اطلاع او می رسد و هزینه حمل پرداخت شده یا قابل پرداخت در مقصد است. همچنین تعداد نسخه های بارنامه که به صورت اصل صادر شده است و تاریخ صدور.

اسناد مثبته گمرکی

اسناد مثبته گمرکی بطور کلی اسنادی هستند که موید ورود کالا به ترتیب مجاز به کشور, انجام تشریفات قطعی گمرکی در خصوص آنها و ترخیص از گمرک با صدور سند و پرداخت کلیه وجوهی که به ورود قطعی کالا تعلق می گیرد، است.

اسناد نادرست

منظور از اسناد نادرست, اسناد یا سیاه هایی است که در آن خصوصیات کالا صحیح و مختصرا ذکر نشده است و صاحب کالا از عدم تصریح خصوصیات به زبان دولت اقدام و کالای دیگری را با حقوق گمرکی و سود بازرگانی و عوارض کمتر اظهار کرده باشد.

پروفورما

سیاهه خریدی است که فروشنده از مبدا به عنوان پیشنهاد فروش یا تعیین ارزش و شرایط فروش, صادر می کند. این سیاهه قبل از سفارش کالا باید به تایید مرکز تهیه و توزیع مربوطه برسد. پروفورما را پیش فاکتور نیز می نامند.


۱ نظر موافقین ۶ مخالفین ۰ ۲۷ بهمن ۹۳ ، ۱۵:۵۸

امروزه در هر شرکتی بخشی به عنوان مدیریت منابع انسانی که حالا یکی از شاخه های مدیریت محسوب میشود وجود دارد . و با توجه به اینکه یکی از وظایف این بخش انتخاب ، گزینش ، آموزش کارمندان و کارکنان است آشنایی بیشتر با این شاخه می تواند موجب کارایی و اثربخشی هرچه بیشتر وظایف مدیریت در این بخش شود . شما دانشجویان علاقمند به مدیریت می توانید به این خاطر مقاله ای را از طریق لینک زیر دانلود کنید . موفق باشید . 


     برای دانلود کلیک کنید .



۰ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۲۶ بهمن ۹۳ ، ۱۷:۴۵

چگونه کارمند استخدام کنیم

استخدام کارمندان یکی از سخترین کار هایی است که یک مدیر باید انجام دهد. یکی از قابلیت های مدیران استخدام کارمندان مناسب است. کارمندانی که برجسته، ماهر، کارا و حرفه ای باشند. و از طرفی اگر در فرایند استخدام کارکنان زمان زیادی صرف کنید زمان کافی برای آموزش آنها نخواهید داشت. اگر شما هم مدیری هستید که احتمالا می خواهد کارمندان جدیدی استخدام کند توصیه می کنم این مقاله را بخوانید. 

۰ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۲۶ بهمن ۹۳ ، ۱۷:۴۴

با توجه به فراگیر شدن بازاریابی شبکه ای انجمن علمی مدیریت کتابی رو برای دانشجویان به دلیل آشنایی با این شاخه از بازاریابی در وبلاگ قرار داده که دانشجویان و علاقمندان می توانند ان را از لینک زیر دانلود کنند .    
برای اطلاعات بیشتر در مورد بازاریابی شبکه ای می تونید به وبلاگ زیر سر بزنید :  
  http://on-networkers.blog.ir              



دانلود 

۲ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۲۶ بهمن ۹۳ ، ۰۶:۵۲

 در خلال یک نبرد بزرگ، فرمانده قصد حمله به نیروی عظیمی از دشمن را داشت. فرمانده به پیروزی نیروهایش اطمینان داشت ولی سربازان دو دل بودند.
فرمانده سربازان را جمع کرد، سکه ای از جیب خود بیرون آورد، رو به آنها کرد و گفت: سکه را بالا می‏اندازم، اگر رو بیاید پیروز می‏شویم و اگر پشت بیاید شکست می‏خوریم. بعد سکه را به بالا پرتاب کرد. سربازان همه به دقّت به سکه نگاه کردند تا به زمین رسید. سکه به سمت رو افتاده بود. سربازان نیروی فوق‏العاده‏ ای گرفتند و با قدرت به دشمن حمله کردند و پیروز شدند. پس از پایان نبرد، معاون فرمانده نزد او آمد و گفت: قربان، شما واقعاً می‏خواستید سرنوشت جنگ را به یک سکه واگذار کنید؟

فرمانده با خونسردی گفت: بله و سکه را به او نشان داد.

هر دو طرف سکه رو بود ! 

۱ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۱ بهمن ۹۳ ، ۰۸:۰۴

پادشاهی دو شاهین کوچک به عنوان هدیه دریافت کرد. آنها را به مربی پرندگان دربار سپرد تا برای استفاده در مراسم شکار تربیت کند. یک ماه بعد، مربی نزد پادشاه آمد و گفت که یکی از شاهینها تربیت شده و آماده شکار است اما نمیداند چه اتفاقی برای آن یکی افتاده و از همان روز اول که آن را روی شاخهای قرار داده تکان نخورده است.

این موضوع کنجکاوی پادشاه را برانگیخت و دستور داد تا پزشکان و مشاوران دربار، کاری کنند که شاهین پرواز کند. اما هیچکدام نتوانستند. روز بعد پادشاه دستور داد تا به همه مردم اعلام کنند که هر کس بتواند شاهین را به پرواز درآورد پاداش خوبی از پادشاه دریافت خواهد کرد. صبح روز بعد پادشاه دید که شاهین دوم نیز با چالاکی تمام در باغ در حال پرواز است. پادشاه دستور داد تا معجزهگر شاهین را نزد او بیاورند.درباریان کشاورزی متواضع را نزد شاه آوردند و گفتند اوست که شاهین را به پرواز درآورد. پادشاه پرسید: تو شاهین را به پرواز درآوردی؟ چگونه این کار را کردی؟ شاید جادوگر هستی؟کشاورز که ترسیده بود گفت: سرورم، کار سادهای بود، من فقط شاخهای را که شاهین روی آن نشسته بود بریدم. شاهین فهمید که بال دارد و شروع به پرواز کرد

۰ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۲۱ بهمن ۹۳ ، ۰۷:۴۸

 

چرا ایرانی ها از کارهای سخت گریزان شده اند؟

واردات چوب بستنی، دسته بیل، سنگ قبر و کالاهای دیگر از این قبیل به کشور در زمان دولت دهم اتفاق افتاد. واردات این قبیل کالاها در لیست کالاهای وارداتی به گمرک کشور چنان مورد توجه بود که بخشی از صفحه های روزنامه ها و همچنین بخشی از سایت های خبری کشور را به خود اختصاص می داد. دولت دهم با تمام خوبی ها و بدی ها رفت و جای خود را به دولت یازدهم داد.

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۴ بهمن ۹۳ ، ۱۹:۴۹
نویسنده : مایکل نیلسن-ترجمه : محمد علی محمدیان: برخی از نظریه پردازان روانشناسی دیدگاه های جالبی در باره دین دارند. در اینجا مروری خواهیم داشت بر بعضی از نظرات کلاسیک :

ویلیام جیمز، زیگموند فروید، کارل یونگ، گوردون آلپورت، آبراهام مازلو، آلفردآدلر و اریک اریکسون.

۱ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۱۲ بهمن ۹۳ ، ۱۰:۲۳
 کن بلانچارد

کن بلانچارد (KEN BLANCHARD) اندیشمند بزرگ حوزه مدیریت‌، مقاطع مختلف دانشگاهی را تا دکترا در رشته های حکومت و فلسفه، جامعه شناسی، آموزش و رهبری در دانشگاه کرنل طی کرد. او هم اکنون به عنوان عضو هیئت امناء دانشگاه و به عنوان استاد رشته تربیت مشاور، رهبری و رفتار سازمانی در دانشگاه ماسوچوست مشغول
فعالیت است. بلانچارد سخنرانی ماهر است که صادقانه و از صمیم قلب سخن می گوید. او مشاور سازمانهای بزرگی نظیر جنرال موتورز، دیزنی، هوندا، کداک و... بوده است. بلانچارد به همراه همسرش شرکتهای بلانچارد را تاسیس کرده که در زمینه آموزش و مشاوره مدیریت در سطح جهان عمل می کند.
بلانچاردجوایز بسیاری را در حوزه مدیریت و رهبری و منابع انسانی از آن خود کرده است. او مانند دراکر و دمینگ جایزه مشاوران بین المللی مدیریت را از آن خود کرده است. بلانچارد نویسنده ای بسیار برجسته و موثر است که تاکنون بیش از 30 کتاب منتشر کرده که به زبانهای متعدد ترجمه شده و در میلیونها نسخه به فروش رفته است. بلانچـــارد در سال 1982 کتاب مدیر یک دقیقه ای را به همراه اسپنسرجانسون منتشر کرد که در حوزه مدیریت موفقیت بسیاری یافت و بیش از 9 میلیون نسخه از آن به فروش رفت. کتابهای بلانچارد همواره درصدر کتابهای پرفروش قرار داشته است. او موضوعها و زمینه های مختلفی نظیر توان افزایی، مدیریت و رهبری، مدیریت کیفیت، مدیریت اجرایی، کار تیمی و... را مورد بررسی قرار داده است. او کار تیمی را عملاً در نوشتن کتابهای خود نیز به اجرا درآورده و بسیاری از کتابهای خود را به صورت گروهی نوشته است. از نکات بارز کتابهای بلانچارد استفاده از سبک داستانی و بیان و توضیح مفاهیم و پیامها از زبان شخصیتهای داستان است.
بلانچارد در کتابهایش می آموزد که چگونه می توان همزمان برای امروز رقابتی بود و برای فردا نیز آماده شد. شخصیت و شاخص شاهکار ادبیات مدیریتی او یعنی مدیر یک دقیقه ای فردی است با هدف گذاری، تشویق و توبیخ یک دقیقه ای، بدون صرف وقت زیاد به نتایج مطلوب و موثر دست می یابد. او در جای جای کتابهایش بر تشویق و توبیخ مناسب و بجا اصرار دارد و آن را عمده ترین عامل موثر در اجرا و عملکرد افراد می داند.
او از روش غلط برخی مدیران در مچ گیری و ظاهر شدن در حین ارتکاب اشتباه توسط افراد انتقاد کرده و از این نوع مدیران به عنوان چلچله دریایی یاد می کند. بلانچارد خطا و اشتباه را فرصتهای یادگیری می نامد. او با تاکید بر مثبت اندیشی بر این باور است که باید بر عملکرد خوب تمرکز و تکیه کرد تا اثربخشی در فرد و سازمان به منصه ظهور برسد. بلانچارد توان افزایی را از مفاهیم نویدبخش کسب و کار می داند که درجهت آزادکردن نیروهای درونی افراد برای کسب دستاوردهای شگفت انگیز موثر است. به نظر بلانچارد عمر نظام سلسله مراتبی به سرآمده و تنها در سایه مشارکت اطلاعاتی کارکنــــان می توان افرادی مسئولیت پذیر تربیت کرد. او چنان بر اهمیت گروه و کارگروهی تاکید می ورزد که آن را پدیــده شگفت انگیز و معجزه خداوند عنوان می دهد. بلانچارد در تبیین نقاط ضعف و ناکارآمدی نظام سنتی ارزیابی عملکرد درکتابهایش سخن می گوید و بر مدار پاداش معنوی و کسب ارزشهای معنوی می چرخد و مدیریت برمبنای ارزشها را طرح می کند و رأس و رئیس اصلی سازمان را همین ارزشها می داند. بلانچارد توصیه می کند که همه انسانها من را از سر راه خداخواهی بردارند و باتوجه به درون خویش، به انسانهایی خوشبخت تبدیل شوند.
۰ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۱۲ بهمن ۹۳ ، ۱۰:۲۰

نقش آموزش در کارهای گروهی چگونه است؟

افراد آموزش دیده گروه را به سطوح جدیدی بالا می کشند، سپس این سطوح به صورت معیار عادی گروه درمی آیند. درحالتی که یک فرد خبره و ماهر گروه را ترک می کند ممکن است به گروه ضربه بزند ولی گروه به عملکرد خود در یک سطح بالاتر از آنچه که شروع کرده بود ادامه خواهد داد.

باور و رفتار رهبران گروهها و سازمانها چه نقشی در تحقق اهداف و ارزشهای سازمان دارد؟
- انسان برای کارکرد درست نیازمند و خواهان برخورداری از ایمان و باورهایی است که راه روشن و مرزهای حرکت را نشان می دهد. باورها کار سازند. باورها به بار می نشینند. باورهای نامناسب بــــــه کارکرد نامناسب می انجامد. باورهای رهبر بسیار مهم است زیرا آنها هستند که پیاده می شوند. ازسویی رفتار و کردار رهبر گروه و سازمان همیشه زیرنظر است و اعضای گروه و سازمان این رفتار را با ارزشها و آرمانهای موصوف قیاس می کنند تا مگر در آن ناهماهنگی و ناسازگاری ببینند.

۰ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۱۲ بهمن ۹۳ ، ۱۰:۱۸